Covers

Det är väldigt många i min närhet som har frågat mig varför jag inte har några skivor med klassisk musik?

”Du som ska vara så kulturell kulturplayern, borde uppskatta Mozart, Bach, Vivaldi etc.”

Men varför skulle jag vilja lyssna på det?
Det värsta jag vet är nämligen skivor med covers.
Då undrar ni säkerligen, vadå covers?!
Jo, eftersom det inte fanns någon inspelningsteknik under de största kompositörernas levnad, kunde inte deras material spelas in. Med andra ord är det inte originalet ni lyssnar på, utan endast covers.
I min värld finns det knappast något värre än cover-skivor.
Och det är därför jag inte har någon cd, lp, stenkaka etc. med klassisk musik.


Kommentarer
Postat av: Mikael

Hej! gillar din blogg! har följt den en tag, hittade av en slump. du känner inte mig men men, fortsätt som tidigare!+

2010-01-24 @ 01:42:07
Postat av: Anonym

undra hur musiken på stenåldern lät, om de ens hade musik. jag själv skulle fan inte kunna leva musik brukar t.ex. alltid ha med mig i-poden vart jag än går, haha sån är jag! lyssnar ofta på väldigt hög volym också, brukar få värsta blickarna av folk, haha. som om jag skulle va galen eller nåt, haha. bara för att dom är jävla svenssons som inte vet hur det är att va ung! har du hört svennebanan med promome förresten. den är ju så skön!

2010-01-24 @ 05:20:34
Postat av: Anonym

alltså jag menar ju så klart att jag inte skulle kunna leva UTAN musik, haha

2010-01-24 @ 05:21:42
Postat av: Anton Karl!

Henrik, din blogg är sublim! Du är kung!

2010-01-24 @ 15:18:51
Postat av: an.

för att få många läsare (att stanna kvar) bör man uppdatera ofta, kulturplayern

2010-01-26 @ 08:33:14
Postat av: Anonym

covers fan, haha! lika skön som robert gustavsson i grogg! men jag måste fan fråga -är du klockren?



ps. vänter spänt på vad nästa inlägg kan tänkas handla om.

2010-01-26 @ 18:34:33
Postat av: mister romantik

du är så kultiverad så att jag vill ligga med dig, får jag det?

2010-01-27 @ 11:57:27
Postat av: anna ziggmark

jag håller med ovanstående, uppdatera oftare henka! im a devoted reader

2010-01-27 @ 23:19:03
Postat av: PJ

Äsch, spelar roll om det är covers eller ej - bara det hela är bra framfört och ger någon känsla. Om man t.ex. tar ett årtal som 50-talet så var det ju "mode" att göra covers, lyssna bara på Sinatra, Presley osv. Jag tycker inte att det finns någon direkt anledning att klaga om själva covern är bättre än originalet; Även om det tar bort individens egna skapande om de kopierar rakt av.

2010-01-31 @ 19:48:48
URL: http://penningjord.blogspot.com/
Postat av: indie kid

Men vad tycker då kulturplayern om coverskivan Warchild heroes? Var den inte ett okommersiellt indieprojekt?

2010-02-05 @ 16:57:09
Postat av: Anonym

Typisk kommentar från någon som inte lyssnar på klassisk musik. För att någonting skulle vara en cover krävs ett original, right? Klassisk musik är tolkningar av verk eftersom det enda original som finns är partitur, noter. Men annars en rolig rationalisering.



Om du inte kan förstå dig på klassisk musik för att det skulle vara ”covers” borde du i så fall heller inte gilla teater som fungerar på samma sätt. Inte finns det några originaluppsättningar att kolla på? Enbart nytolkningar.

2010-04-20 @ 12:00:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0